fbpx
דף ראשי

היום בו הכישלון הפך לבלתי רלוונטי!

קרוב לאפס אחוזי נשירה מהלימודים, זה אחד היעדים המשמעותיים ביותר להצלחת ההון האנושי של החברה הישראלית וזה בדיוק מה שעושה "תכנית צולחים" של אורנה אזולאי.
"תכנית צולחים" – לפיתוח כישורי הצלחה, הופכת בשנים האחרונות לנדבך מחויב המציאות במוסדות להשכלה גבוהה, בארגונים ובתעשייה הישראלית ואפילו במערך שחרור החיילים מצה"ל. כיצד לומדים להתאמץ אסטרטגית בדרך להצלחה בלימודים או בתעשייה?

הקו הדק בין ויתור להצלחה!

הכירו את "תכנית צולחים" אותה פיתחה ומובילה אורנה אזולאי, במטרה לממש סטודנטים/יות ולהוריד אחוזי נשירה מלימודים במוסדות להשכלה גבוהה. התכנית פועלת בתחומים לימודים מקצועיים אקדמיים וטכנולוגיים ומקדמת צעירים/ות על הקשת הרב תרבותית, שפתית וקהילתית של ישראל. התכנית החלה את דרכה בשנת 2016 ומסייעת למקבלי ההחלטות במכללות, באקדמיות ובפרויקטים ייחודיים למנף ייעוד כלכלי, מקצועי ומוניטין.

מה הם הדברים שגרמו לך לקום יום אחד בבוקר ולהגיד  "אני מקימה את תכנית צולחים"?

"זה לא קרה ביום אחד. בשנה הראשונה של לימודיי באוניברסיטה הבנתי כמה קשה לי ללמוד, הבנתי שאם לא אבנה סל כלים עצמאי, ברור ומותאם אישית לי ולקידום ההצלחה שלי, לא בטוח שאשיג את מטרת סיום הלימודים.

הצלחתי לשכלל תפיסה מחשבתית על החיים בכלל ועל למידה, זה מינף את לימודיי ושינה את חיי. הבנתי שאין סיבה שאחרים יעברו את התופת הזאת לבד או יחפשו בעצמם פתרונות. שם היה טמון הזרע הראשון של 'תכנית צולחים'."

בסופו של דבר אפשר להבין שסיימת את הלימודים האקדמים?

"הרבה מעבר לסיימתי, נהניתי. סיימתי תואר ראשון בלימודי יחסים בינלאומיים ולימודי אפריקה, המשכתי לתואר שני במנהל עסקים ולאחר שנים גם הוספתי ולמדתי פסיכולוגיה חיובית, שאותה אני מיישמת כחלק מתהליך המהפך המחשבתי שמעוררת  "תכנית צולחים" בסטודנטים/יות שלה.

כך הפך הקושי האישי של אורנה אזולאי, לאחת התכניות המשפיעות ביותר למניעת נשירה מהלימודים ופיתוח חוסן אישי וכישורי הצלחה לימודיים ואסטרטגיים -מקצועיים בקרב סטודנטים ומקבלי החלטות בתעשייה.  
אורנה אזולאי - תכנית צולחים

מבית היתומים בניגריה, לתכנית צולחים.

מאיפה היו לך תעצומות הנפש שאפשרו לך להמשיך הלאה חרף הקשיים שחשת?

"מאחר והייתי ילדה ביישנית, כנראה בחרתי כל חיי בדברים שיעמתו אותי עם הביישנות שלי, כך נבחרתי ובחרתי בצבא להיות מ"כית, מ"פ ומדריכה בקורס קצינות, לא הייתי מוכנה לוותר לעצמי, למדתי לא לפחד ממאמץ וזה היה יותר חזק בהרבה מהכישרון הטבעי שלי ללמידה. ללמוד לא להיבהל מהמאמץ וללכת בעקבות התשוקה גם כשקשה, עם הניסיון למדתי שזה העניין ואי הפחד ממאמץ זה שריר שצריך לאמן,   ודאי שהוא שריר כואב בתחילה כמו כל שריר אחר, אבל ברגע שחיזקת אותו, הוא אחת המתנות הכי גדולות שקיבלת לחיים – תחושת מסוגלות עצמית. היכולת להוביל חיילות עליהן פיקדתי להצלחה, ולא משנה מה הקושי והאתגר, המקום של לא לוותר להן ולא לוותר עליהן, הפך לתפישת חיים יישומית ממנה התפתחה השפה של "תכנית צולחים".

אורנה מתגוררת כיום עם בעלה ושני ילדיה בשרון, עם זאת עד אשר השתקעו בישוב, התגוררו בארצות מגוונות ברחבי העולם. 

"כשבן זוגי ואני היינו צעירים יותר, נדדנו בעולם בעקבות עיסוקנו, התגוררנו במקומות מאוד שונים מנטאלית כתאילנד וניגריה.

"במסעות הללו היו דברים שהשפיעו על הגישה שלי לחיים בכלל ולסטודנטים אותם אני מלווה כיום בפרט. אחד המשמעותיים שבהם היה בית היתומים לידו התגוררנו בניגריה. במקום בו כל רגע נזרק תינוק לפח, החלטתי לעשות מעשה ולהשתמש באחד מהכלים שאספתי בדרך – הכשרתי כמדריכת מגע לתינוקות וניסיוני כאמא צעירה ממש ולהתנדב בבית היתומים. לימדתי בו את הצוות המטפל גם כיצד לעשות את ה"בונדינג" עם התינוקות החוסים, על מנת לאפשר להם להתפתח גופנית וריגשית ." 

אורנה אזולאי - תכנית צולחים למניעת נשירה מלימודים

חווייה מטלטלת, מה לקחת ממנה להמשך הדרך?

"כן, חוויה מעצבת. חושבת שזו היתה החוויה שחיברה אצלי אישית את הקשר בין גוף ונפש וכמו אצל תינוקות, כך מחוברים תחושת המסוגלות והיכולת המחשבתית גם לתהליך הלמידה או ההצלחה של אנשים בוגרים יותר, אין יכולת לעשות זאת ללא אבני דרך שמשנות חשיבה, ומקנות כלים לעשייה שיטתית ויעילה,  על אחת כמה וכמה בדור הצעירים של היום, דור בו העתיד משתנה חדשות לבקרים וכישרון בלבד אינו מספיק.

צריך רק לראות מה קרה כאן בתקופת הקורונה, כמה דפוסי עבודה, למידה והתנהגות היו צריכים להשתנות וכמה קושי זה גרם לאנשים שמורגלים לחשוב בדפוסים קבועים שהשרישו לנו עוד מימי בית הספר היסודי והתיכון." 

 

אז מה עושים? איך משנים דפוסי חשיבה או למידה שגורמים לנו לקפוא במקום?

"קודם כל לומדים לשבור פרדיגמות חינוך שגדלנו עליהן כאלו ש"מוכתבות לנו". מעוררים אצל הסטודנטים/יות להט ותשוקה או כפי שמכנים אותם "גריט" ומוטיבציית על להפוך ולהיות "הקברניט של החיים של עצמך".

כשסטודנטים צעירים מגיעים ל"תכנית צולחים", לפני הכל אני אומרת להם שהלימודים עצמם הם בעצם הפרויקט היזמי הראשון שלהם ושזוהי ההזדמנות הגדולה שלהם להפוך ולהיות ליזמים של החיים שלהם. זה שיח חדש, שמצריך פרידה לתמיד מהתפיסה שהתקבעה אצל רבים עוד מתקופת התיכון ובית הספר, מתחילים לדבר על איך מנהלים את החיים ובתוכם גם את הלמידה ולכן התכנית משפיעה ברבדים כל כך עמוקים וכנגזרת משפיעה גם על ההשגים הלימודיים, המקצועיים והטכנולוגיים.

אורך חיים שלמים לשנות דפוסי חשיבה, כמה זמן אורך לתכנית להשפיע על סטודנטים?

"מאז הוקמה בשנת 2016, דייקנו את התכנית נקודתית לכל פקולטה ותחום לימוד. כל השיח הוא שיח המדבר במושגים מקצועיים מותאם אישית לנישה אליו פונה. אם אתה הנדסאי, אתה לומד לראות בתכנית את הלימודים כתהליך פרויקטאלי, כמו כל פרויקט הנדסי . אם אתה סטודנט בתחום סיעודי או רפואי , לפני הכל תלמד להתייחס לתהליך הלימודי, כתהליך שיטתי כפי שנדרש לבצע אל מול מטופל ולכן תתייחס לעצמך כמטופל הראשון.

כשזה קורה, מתחולל שינוי מחשבתי, כל דפוסי החשיבה מקבלים תפנית מהירה, מגלים שהמוח גמיש ויכול להחליף פרדיגמה ואמיתה אחת בחדשה, זה קורה מהר וכך חייב לקרות מאחר ונשירה מתרחשת ברובה בשנה הראשונה ללימודים.

פתאום משהו משתנה ב'מיינד סט', מתחילים להבין שמדובר בריצה למרחקים ארוכים, מבינים שמימד ההצלחה קשור לאי ויתור, לומדים להתאמץ יעיל ולא לפחד מהתחושות שהמאמץ מעמת אותנו איתם. משהו בשיח הפנימי משתנה לתמיד, אתה מתחיל לשמוע חברה צעירים שחשבו על עצמם במושגים שליליים ולראשונה חושבים על עצמם במושגים של תחושת מסוגלות עצמית, שומעים מהם אמירות כגון "אני יודע לגשת לדברים אחרת", "אני גאה בעצמי", מבחינתי כמו בבית היתומים, כל סטודנט שלא נושר, כאילו הצלתי עולם ומלואו.

ברגע שעברו את משוכת ה"אני לא מוותר לעצמי" בשנה הראשונה ששם אחוז הנשירה הגבוה ביותר, הם בפנים, ה"גריט", התשוקה, מוטיבצית העל שלהם כבר שם ולתמיד."

התכנית גם מטמיעה יכולת ניהולית אסטרטגית בסטודנטים, כיצד זה תורם פה להצלחה?

"בנפרד. השינוי במיינדסט מגובה בהקניית והטמעת כלים ניהוליים למימוש הלמידה וזה נעשה באמצעות מתודות מהעולם העסקי – אסטרטגי, שמביאות את הלמידה למקסימום ומשרתות אותם במהלך החיים המכתיבים קצב שינויים שהדור הזה מוצרך להתמודד איתו ביום יום".

מכללת אורט רחובות - פורצי דרך ומיישמי 'תכנית צולחים'.

מכללת אורט רחובות לקחה על עצמה לשנות את סיכויי כלל תלמידיה להצליח, כחלק מהחזון להתאים לכל תלמיד מענה אישי בהתאם לצרכיו הכלכליים, החברתיים והלימודיים.

"תכנית צולחים" של אורנה אזולאי הנה חלק משמעותי מחזון זה.

מר דניאל פוסלניץ', מנהל מכללת אורט רחובות מספר:

"נכנסתי לתפקידי כמנהל המכללה לפני כ – 4 שנים. אחד היעדים החשובים שלקחתי על עצמי היה נושא מניעת נשירה מהלימודים והשגי הסטודנטים. היה ברור לי שיעדים אלו יושגו על ידי ליווי הסטודנטים עוד בטרם יתחילו ללמוד, בשלב שבין הרשמתם לתחילת שנת הלימודים. הכנו מערך קליטה הכולל שאלוני הכרות באמצעותם ניתן היה לאתר סטודנטים עם פוטנציאל נשירה גבוה יותר. משם חשוב היה לנו להמשיך תהליך קליטה הכולל תאום ציפיות והנגשת המקצוע שבחר התלמיד לשטח. במהלך המכינה שקדמה לתחילת הלימודים, כבר יכולנו לדעת בברור איזה סיוע יצטרך כל תלמיד ומשם החלה העבודה של אורנה, אליה הועברו אותם תלמידים שאותרו כבעלי סיכון לנשירה מהלימודים.

כיצד תרמה "תכנית צולחים" להצלחת הסטודנטים של אורט רחובות?

התכנית של אורנה, עטפה את הסטודנטים בכלל המישורים , מצד אחד שיפרה את מיומנויות הלמידה של התלמידים המתקשים ומצד שני הענקנו למרצים שלנו מיומנויות הוראה שימנפו את חוזקות התלמידים ואת מוטיבצית העל שלהם, התוצאה לא אחרה לבוא, אחוז הנשירה צנח משמעותית והשגי התלמידים עלו משמעותית במקביל".

כיצד תרמה "תכנית צולחים" להצלחת הסטודנטים של אורט רחובות?

התכנית של אורנה, עטפה את הסטודנטים בכלל המישורים. מצד אחד שיפרה את מיומנויות הלמידה של התלמידים המתקשים ומצד שני הענקנו למרצים שלנו מיומנויות הוראה שימנפו את חוזקות התלמידים ואת מוטיבצית העל שלהם, התוצאה לא אחרה לבוא, אחוז הנשירה צנח משמעותית והשגי התלמידים עלו משמעותית במקביל".

"תכנית צולחים" עושה את הלא יאומן, בבית הספר האקדמי לסיעוד 'שמיר'.

סיפור הצלחה מרגש נוסף הוא סיפור יישום "תכנית צולחים" ב'שמיר – בית הספר האקדמי לסיעוד' שב"אסף הרופא".

ד"ר אפרת דנינו מנהלת בית הספר מזה שנתיים, מספרת מה עמד מאחורי בחירתה לאמץ לחיק הסטודנטים והמרצים את "תכנית צולחים", הרבה לפני שהתכנית זכתה להכרה אקדמית:

"כאשר הגעתי לתפקיד, הגעתי עם אהבה גדולה למקצוע, גם את הדוקטורט שלי בחרתי לעשות בתחום בריאות הציבור ולהתמקד בו בנושא ילדים, לאחר שנים בהם עבדתי במחלקה האונקולוגית לילדים. לאמיתו של דבר חשיבותם של מטופליי הצעירים, השפיעו אפילו על בחירת שמות ילדיי ועם האהבה הזו והאמפטיה אליהם, הגעתי לנהל את "שמיר".

 

כיצד תרמה "תכנית צולחים" לסטודנטים לסיעוד?

תכנית צולחים ואורנה, הם מהדברים החשובים ביותר שבחרנו לעשות כחלק מפיתוח אסטרטגיית הוראה בעבור המרצים ופיתוח אסטרטגיות למידה בעבור הסטודנטים. בתחילה חשבתי בעיקר במושגים של מניעת נשירה מהלימודים המאתגרים ב"שמיר" ואכן בשנתיים שאני מנהלת את בית הספר האקדמי הצלחנו להוריד את אחוז הנשירה מהלימודים מ 30% ל 7% בלבד ואנחנו שואפים להוריד גם את האחוז הזה.

אחוז ירידה מרשים, מה עוד הפיקו הסטודנטים מהתכנית?

"המון! מהר מאוד הבנתי משהו עמוק הרבה יותר. כאשר אתה מעניק מעטפת אישית תפורה במדויק לצורך כל סטודנט, על ידי הנחיית הצוות המלמד, כאשר הצוות מעניק אוזן קשבת ומענה אישי לכל סטודנט, אתה משיג משהו גדול וחשוב למערכת הבריאות בישראל, אתה מטפח אנשי סיעוד שפרט לידע המקצועי הרחב שלהם, יזכרו תמיד כאשר הם מול מטופלים, שפעם, שכאשר נזקקו לתמיכה, הצוות שלימד אותם היה שם בשבילם, זה משליך עליהם, זה משנה את כל החשיבה שלהם כלפי מטופלים הזקוקים להם, מפתח בהם אמפטיה ומסירות ומאפשר לכל אחד מהם מעבר לפן המקצועי, להביא את עצמו ואת מהותו למטופל במערכת הבריאות, דבר שכל כך חשוב לדור הזה, דור ה Y. 

אין ספק שהרווח מ"תכנית צולחים" היה מעבר לגבולות המטרות שלנו, הוא השפיע על הצד האנושי העמוק של הסטודנטים"."

ד"ר אפרת דנינו – מנהלת "שמיר" – בית הספר האקדמי לסיעוד, מספרת על הגישה משולבת "תכנית צולחים", שהביאה את בי"ס לזכות בפרס 'מצטיין משרד הבריאות":

חלק מהצלחת ארגונים וחברות כלכליות - התכנית יוצאת את גבולות האקדמיה.

אורנה מספרת: "תכנית צולחים" מיושמת כיום גם מחוץ לאקדמיות וזאת מאחר והצלחתה ניתנת למדידה. במקום בו היא מיושמת, מתרבים סיפורי הצלחה אישיים ומאחר והיא משנה מוטיבציה ועוסקת בפיתוח תחושת מסוגלות ופיתוח ניהוליות יישומית להצלחה, היא יכולה להשפיע במישרין גם על היבטים כלכליים בחברות ובארגונים המאמצים אותה לצורך תהליכי ייעול… ומי לא היה רוצה אצלו בחברה 'צוות מנצח'?"

באיזה תחומים יישמתם כבר את "תכנית צולחים" פרט לאקדמיות ?

"יש לנו מספר פרויקטים שמטרתם להוביל לדרך חדשה של שפה, שפת צולחים.  כבר הגענו בהם לתוצאות מדהימות, התכנית של צולחים מכשירה גם מאמני הצלחה בארגונים ומכללות.

בנוסף, התכנית פועלת גם בקרב אוכלוסיית הנשים במגזר הערבי, קידומן ושילובן בעולם התעסוקה, יחד עם אשת חיל ועמותת בעצמי, "תכנית דרור" לקידום צעירים על הרצף האוטיסטי ושילובם בלימודים אקדמיים,   "תכנית עתידאים" באורט רחובות המכשירה סטודנטים מצטיינים ממוצא אתיופי להשתלב כהנדסאים בתעשייה.

חלק מהצלחת ארגונים וחברות כלכליות - התכנית יוצאת את גבולות האקדמיה.

אורנה מספרת: "תכנית צולחים" מיושמת כיום גם מחוץ לאקדמיות וזאת מאחר והצלחתה ניתנת למדידה. במקום בו היא מיושמת, מתרבים סיפורי הצלחה אישיים ומאחר והיא משנה מוטיבציה ועוסקת בפיתוח תחושת מסוגלות ופיתוח ניהוליות יישומית להצלחה, היא יכולה להשפיע במישרין גם על היבטים כלכליים בחברות ובארגונים המאמצים אותה לצורך תהליכי ייעול… ומי לא היה רוצה אצלו בחברה 'צוות מנצח'?"

באיזה תחומים יישמתם כבר את "תכנית צולחים" פרט לאקדמיות ?

"יש לנו מספר פרויקטים שמטרתם להוביל לדרך חדשה של שפה, שפת צולחים.  כבר הגענו בהם לתוצאות מדהימות, התכנית של צולחים מכשירה גם מאמני הצלחה בארגונים ומכללות.

בנוסף, התכנית פועלת גם בקרב אוכלוסיית הנשים במגזר הערבי, קידומן ושילובן בעולם התעסוקה, יחד עם אשת חיל ועמותת בעצמי, "תכנית דרור" לקידום צעירים על הרצף האוטיסטי ושילובם בלימודים אקדמיים,   "תכנית עתידאים" באורט רחובות המכשירה סטודנטים מצטיינים ממוצא אתיופי להשתלב כהנדסאים בתעשייה.

כובע סיום תואר, במרחק נגיעה!

נכון להיום ברור לאורנה שהתכנית בעלת משמעות רבת ערך לקידום ההון האנושי בתעשייה הישראלית. יש לה הבטים כלכליים, חברתיים והיא חוצה קהילות ותחומים.

 

אורנה, לאור ההצלחה, לאן פניה של "תכנית צולחים" כיום?

"התכנית היא תוכנית רב מימדית שיכולה להשפיע מאוד על כלל החברה הישראלית . הזרועות שלה מותאמות ללמידה מרחוק ומקרוב, זו הסיבה שהפכה להיות רלוונטית ומשמעותית יותר מתמיד בימי קורונה ומתאימה למטרות קידום ארגונים, קהילות ומגזרים בחברה הישראלית, אותם המבקשים להצמיח חינוך, כלכלה וחברה.

הקורנה הביאה את העתיד לכאן. צולחים יוצרת כבר עכשיו עתיד חדש. אני משוועת לעוד שותפים אמיצים, יצירתיים… שותפים 'גריטים', מובילי דרך בתחומים כלכליים וחינוכיים שברור להם שהצעירים הם העתיד וההווה, שותפים בעלי להט למנף צעירים מכלל השכבות וללוות אותם להצלחה. התכנית הזו עוטפת ומלווה כל צעיר וצעירה ומבהירה להם שיש להם מישהו לרוץ איתו.

מגיע לכל צעיר לחוות לראשונה בחייו, שלא מוותרים לו, פשוט כי לא מוותרים עליו, ברגע שזה קורה המרחק לכובע סיום התואר או התעודה, קצר ביותר".

מוזמנים ליצור קשר ישירות עם אורנה אזולאי – "תכנית צולחים":

אתר "תכנית צולחים": GRIT.IL

תכנית צולחים בדיגיטאל: כנסו, הצצה מכאן!

לינקדאין: https://www.linkedin.com/in/ornaazulay/

טלפון או וואטסאפ (גב' אורנה אזולאי):

054-397-9445

© כל הזכויות שמורות ל Megazin – מגזין המשפיעים והמומלצים ברשת מבית מיזם הגלגל לקידום עסקים

אודות הכותבת - גלית הראל העומדת בראש מיזם הגלגל

בעברה יועצת עסקית ושיווקית בגופים מטעם משרד הכלכלה. מחלוצי קידום העסקים בפייסבוק. מביאה תפיסה המצדדת באיכות המסר של מפרסמים, כתיבה מקצועית ויכולות קריאטיביות, כחלק מהבנה שרק כך ניתן להביא עסקים לכדי הצלחה ברשת.

בעלת תואר בספרות וניסיון עשיר בכתיבה תדמיתנית ושיווקית לעסקים, כתבות ראיון בעיתונות הארצית, טורים אישיים ב Ynet ועוד.

מעוניינים בכתבה מקצועית לעסק? הכירו אותנו ופנו אלינו לבדיקת התאמה מכאן.

 

אודות הכותבת - גלית הראל בעלת מיזם הגלגל
בעברה יועצת עסקית ושיווקית בגופים מטעם משרד הכלכלה. מחלוצי קידום העסקים בפייסבוק. מביאה תפיסה המצדדת באיכות המסר של מפרסמים, כתיבה מקצועית ויכולות קריאטיביות, כחלק מהבנה שרק כך ניתן להביא עסקים לכדי הצלחה ברשת.
בעלת תואר בספרות וניסיון עשיר בכתיבה תדמיתנית ושיווקית לעסקים, כתבות ראיון בעיתונות הארצית, טורים אישיים ב Ynet ועוד.
מעוניינים בכתבת המלצה לעסק? הכירו אותנו ופנו אלינו מכאן לבדיקת התאמה 

כתבות עסקים נוספות במגזין הגלגל: